Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19101
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
matheusgoncalvesferreira.pdfPDF/A2.09 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oliveira Júnior, Luiz Carlos Gonçalves de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6985782589830684pt_BR
dc.contributor.referee1Rocha, Luís Alberto-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8204578732983408pt_BR
dc.contributor.referee2Vieira, João Luiz-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/9269570792836889pt_BR
dc.creatorFerreira, Matheus Gonçalves-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2025-07-28T11:02:46Z-
dc.date.available2025-07-25-
dc.date.available2025-07-28T11:02:46Z-
dc.date.issued2025-03-10-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19101-
dc.description.abstractThis paper draws parallels on French film criticism in the post-World War II period, based on the texts of Jean Cocteau and François Truffaut. Revisiting the discussions on the politics of auteurs by young critics from Cahiers du Cinéma in the 1950s and their consideration of cinema produced in Hollywood, here analyzed based on André Bazin's texts on Alfred Hitchcock. It discusses the economic and aesthetic foundations of the Nouvelle Vague, based on Truffaut, taking À bout de souffle (Breathless, 1960) by Jean-Luc Godard as an example, which is analyzed on a set of key sequences.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho estabelece paralelos na crítica de cinema francesa no pós-Segunda Guerra mundial, a partir dos textos de Jean Cocteau e François Truffaut. Retomando as discussões a respeito da política dos autores pelos jovens críticos dos Cahiers du Cinéma na década de 1950 e sua consideração a respeito do cinema produzido em Hollywood, aqui analisado a partir dos textos de André Bazin sobre Alfred Hitchcock. Discutem-se as bases econômicas e estéticas da Nouvelle Vague, a partir de Truffaut, e À bout de souffle (Acossado,1960) de Jean-Luc Godard é tomado como exemplo, do qual é analisado um conjunto de sequências-chave.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIAD – Instituto de Artes e Designpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectTruffautpt_BR
dc.subjectGodardpt_BR
dc.subjectPolítica dos autorespt_BR
dc.subjectHollywoodpt_BR
dc.subjectPolitics of auteurspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESpt_BR
dc.titleBreve introdução à Nouvelle Vaguept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Artes, Culturas e Linguagens (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons