https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19242
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
brendamartinsdeoliveira.pdf | PDF/A | 3.47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Dissertação |
Title: | O percurso do olhar: um estudo do “nu feminino” de Baptista da Costa do Museu Mariano Procópio e sua relação com a pintura do entre século XIX e XX |
Author: | Oliveira, Brenda Martins de |
First Advisor: | Costa Junior, Martinho Alves da |
Referee Member: | Christo, Maraliz Castro Vieira |
Referee Member: | Miyoshi, Alexander Gaiotto |
Resumo: | Este trabalho parte da análise do nu feminino do artista Baptista da Costa, que faz parte do acervo do Museu Mariano Procópio em Juiz de Fora. A crítica de arte que historicamente colaborou para que artistas adquirissem visibilidade a partir de uma face de seu trabalho, contribuiu para Baptista da Costa se difundir por suas paisagens na história da arte brasileira. O artista que pôde desfrutar da admiração de seus pares - ainda em vida – será analisado em outra perspectiva neste trabalho. A partir de uma obra – um nu feminino - nossa análise abrange a relação deste corpo com a estrutura responsável pela formação do olhar do artista e como suas obras acompanham os movimentos modernos e interagem com a cultura brasileira no final do século XIX e início do século XX. Esse estudo do corpo para um paisagista é uma forma de pensar Baptista da Costa de outro ângulo. Sua produção representa figuras femininas a partir de uma força iconográfica comum. |
Abstract: | This work stems from an analysis of the female nude by artist Baptista da Costa, a painting held in the collection of the Mariano Procópio Museum in Juiz de Fora. Art criticism, which has historically played a role in shaping the visibility of artists by highlighting specific aspects of their work, contributed to Baptista da Costa’s recognition primarily through his landscapes within the history of Brazilian art. However, this artist, who enjoyed the admiration of his contemporaries during his lifetime is approached here from a different perspective. Focusing on a single work, a female nude, this study explores the relationship between the depicted body and the artistic framework that shaped the artist’s gaze, while also considering how his works align with modern movements and engage with Brazilian culture at the turn of the 20th century. For a painter known for landscapes, studying the body provides a new way of understanding Baptista da Costa’s work. His representations of female figures are inscribed within a shared iconographic tradition. |
Keywords: | Baptista da Costa Nu feminino Arte brasileira Iconografia Representação feminina Feminine nude Brazilian art Iconography Feminine representation |
CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
Institution Initials: | UFJF |
Department: | ICH – Instituto de Ciências Humanas |
Program: | Programa de Pós-graduação em História |
Access Type: | Acesso Aberto Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil |
Creative Commons License: | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19242 |
Issue Date: | 6-Jun-2019 |
Appears in Collections: | Mestrado em História (Dissertações) |
This item is licensed under a Creative Commons License