Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/14515
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Brugiolo, Alessa Sin Singer-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6100627603060005pt_BR
dc.contributor.referee1Defilipo, Érica Cesário-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2108650298722334pt_BR
dc.contributor.referee2Ferreira, Mariana Cristina Palermo-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/6324034035320436pt_BR
dc.creatorMoura, Lorena Karolina Rodrigues-
dc.creatorPereira, Thátila Canuto Gomes-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8021545446318245pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9446265476826481pt_BR
dc.date.accessioned2022-09-29T11:08:54Z-
dc.date.available2022-09-28-
dc.date.available2022-09-29T11:08:54Z-
dc.date.issued2022-02-17-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/14515-
dc.description.abstractIntroduction: Child development results from the interaction between genetic conditions and everyday experiences. Moreover, the environment may influence the child’s development. Thus, inadequate stimulation opportunities in the home environment can predispose children to developmental delay. Objective: To assess the home environment of preschool children enrolled in a public daycare center in Governador Valadares, Minas Gerais. Methodology: Observational cross-sectional study which used the economic classification criteria from the Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa (ABEP) to assess the family's economic level, and the questionnaire Affordances in the Home Environment for Motor Development – Self Report (AHEMD-SR) to investigate the home environment stimulation opportunities. Results: 20 households of children aged between 24 and 42 months were evaluated, and 55% were classified at the ABEP B2 level. Regarding the opportunities of the home environment, 35% had very poor external space, 90% had very good internal roominess, 40% had very good stimulation variety, and 55% showed fine and gross motor materials classified as very poor. In the total score, 70% got an average rating. Conclusion: The opportunities for stimulation present in the home environment were reasonable, although the opportunities present in the external space and the availability of toys for fine and gross motor skills were classified as very poor for motor development.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: O desenvolvimento infantil resulta da interação de condições genéticas e experiências cotidianas, além de ser influenciado pelo ambiente. Nesse sentido, oportunidades de estimulação inadequadas no ambiente domiciliar podem predispor a atrasos no desenvolvimento. Objetivo: Avaliar o ambiente domiciliar de crianças pré-escolares matriculadas em uma creche pública de Governador Valadares, Minas Gerais. Metodologia: Estudo observacional e transversal que utilizou o critério de classificação econômica da Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa (ABEP) para avaliar o nível econômico da família e o questionário Affordances in the Home Environment for Motor Development – Self Report (AHEMD-SR) para avaliar as oportunidades de estimulação do ambiente domiciliar. Resultados: Foram avaliados 20 domicílios de crianças entre 24 e 42 meses, 55% classificados no nível B2 da ABEP. Sobre as oportunidades do ambiente domiciliar, 35% tinham o espaço externo fraco, 90% espaço interno muito bom, 40% variedade de estimulação muito boa, 55% materiais de motricidade fina e grossa muito fracos e 70% obtiveram classificação média no escore total. Conclusão: As oportunidades de estímulo presentes no ambiente domiciliar foram razoáveis, apesar das oportunidades presentes no espaço externo e da disponibilidade de brinquedos para motricidade fina e grossa terem sido classificadas como muito fracas ao desenvolvimento motor.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora - Campus Avançado de Governador Valadarespt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICV - Instituto de Ciências da Vidapt_BR
dc.publisher.initialsUFJF/GVpt_BR
dc.rightsAcesso Embargadopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectDesenvolvimento infantilpt_BR
dc.subjectCrescimento e desenvolvimentopt_BR
dc.subjectCrechespt_BR
dc.subjectSaúde públicapt_BR
dc.subjectChildpt_BR
dc.subjectChild developmentpt_BR
dc.subjectGrowth and developmentpt_BR
dc.subjectChild day care centerspt_BR
dc.subjectPublic healthpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.titleAvaliação do ambiente domiciliar de crianças pré-escolares matriculadas em uma creche pública de Governador Valadares, Minas Geraispt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Fisioterapia - Campus GV



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons