Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16471
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vitoriaribeirodesouza.pdf3.15 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lopes, Jader Janer Moreira-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0803555578064293pt_BR
dc.contributor.referee1Villar, Miriam Nogueira Duque-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4272932534849578pt_BR
dc.creatorSouza, Vitória Ribeiro-
dc.creator.Lattes-pt_BR
dc.date.accessioned2024-01-12T14:38:52Z-
dc.date.available2023-12-12-
dc.date.available2024-01-12T14:38:52Z-
dc.date.issued2023-12-12-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16471-
dc.description.abstractThis research presents narratives of children's emotions during Early Childhood Education. It is argued, through Vygotsky's books, that experiences and the environment influence the child's development. Therefore, the research sought to contemplate an understanding of emotions in the educational environment to understand how cognitive and emotional are not opposite and distant factors, but rather correlated. The methodology used was field research with the aim of understanding emotions in children's narratives, imagination and through the creative process, understanding that these three dimensions are related. In this way, we do not seek to find pre-established results or carry out statistical data analysis, but to dialogue with children's emotions and understand how the children involved in this work dialogue with their own emotions.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho apresenta as narrativas das emoções de crianças durante a Educação Infantil. Argumenta-se, através das obras de Vigotski, que as vivências e o meio apresentam influência no desenvolvimento da criança. Sendo assim, a pesquisa buscou contemplar uma compreensão das emoções no ambiente educacional para compreender como o cognitivo e o emocional não são fatores opostos e distantes, mas sim correlacionados. A metodologia utilizada foi pesquisa de campo, partindo do objetivo de compreender as emoções diante das narrativas das crianças, do imaginário e através do processo criativo, entendendo que essas três dimensões estão relacionadas. Dessa forma, não buscamos encontrar resultados pré estabelecidos e nem realizar análises de dados estatísticos, mas dialogar com as emoções infantis e compreender como as crianças envolvidas nesse trabalho dialogam com suas próprias emoções.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectemoçõespt_BR
dc.subjectcriançaspt_BR
dc.subjectvivênciaspt_BR
dc.subjectnarrativaspt_BR
dc.subjectEarly childhood educationpt_BR
dc.subjectemotionpt_BR
dc.subjectchildrenpt_BR
dc.subjectexperiencept_BR
dc.subjectnarrativespt_BR
dc.subject.cnpqEducaçãopt_BR
dc.titlePlantas, balanço e outras palavras: narrativas de crianças sobre suas emoçõespt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia presencial - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons