Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/17429
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lylianedrumondlanza.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Amaral, Aimberê Guilherme Quintiliano Rocha do-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7149138277195437pt_BR
dc.contributor.referee1Pinto, Tarcísio Jorge Santos-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6249756724489117pt_BR
dc.contributor.referee2Perez, Daniel Omar-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3161542255903404pt_BR
dc.creatorLanza, Lyliane Drumond-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9135242452818507pt_BR
dc.date.accessioned2024-10-03T13:27:01Z-
dc.date.available2024-10-03-
dc.date.available2024-10-03T13:27:01Z-
dc.date.issued2024-08-14-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/17429-
dc.description.abstractThinking and advocating for education is an unequivocal political act of resistance; it is bringing all the transformative capacities and skills of the citizen subject of seeing “through” and “beyond” to the center of the debate. It means raising the importance of education as a conduit, means, or way for the emancipation of a community. Based on the theories of Freire and Rancierè, this research aims at understanding what can be done so that transformative education seeks equality, considering it to be the leveling of beings born under different conditions, such as the poor and oppressed by the state and society. The other, impersonated by the teacher, can achieve a lot, as long as one is willing to let oneself belong and to let oneself be affected by these individual students. One alternative to contribution may be possible through what we know as transfer, a concept derived from psychoanalysis. The purpose of this research is to follow an approach according to the phenomenological perspectives of Husserl and Merleau-Ponty, specifically concerning the conceptions of intentionality and lived experiences, the modalities of valuation with their consequences in the constitution of the subject, and the psychoanalytical theories of Freud and Lacan referring to transference, the formation of subjectivity, listening, desire, and structuring of relationships with others.pt_BR
dc.description.resumoPensar e defender a Educação é um ato político de resistência inequívoco, é trazer para o centro do debate todas as capacidades e habilidades transformadoras do sujeito cidadão de potencialmente enxergar “através de” e “para além de”, é elevar a importância da Educação como conduto, meio, via de emancipação de uma comunidade. Baseada nas teorias de Freire e Rancierè essa pesquisa pretende compreender o que pode ser feito para que a Educação transformadora busque a igualdade, considerando igualdade o nivelamento de seres nascidos sob condições diferentes, caso dos pobres e oprimidos pelo Estado e pela sociedade. O Outro, encarnado na figura do professor, pode muito, desde que esteja disposto a também se deixar pertencer, a se deixar afetar por esses sujeitos alunos. Uma alternativa de contribuição talvez se dê pelo que se entende por transferência, conceito advindo da Psicanálise. A proposta da pesquisa é fazer uma abordagem seguindo as perspectivas fenomenológicas de Husserl e Merleau-Ponty, especificamente no que refere às concepções de intencionalidade, de vivência e das modalidades de valoração com suas consequências na constituição do sujeito, e as teorias psicanalíticas de Freud e Lacan referentes à transferência, formação da subjetividade, escuta e estruturação das relações com os outros.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectFenomenologiapt_BR
dc.subjectPsicanálisept_BR
dc.subjectTransferênciapt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectPhenomenologypt_BR
dc.subjectPsychoanalysispt_BR
dc.subjectTransferencept_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleA transferência na educação: um diálogo entre psicanálise e fenomenologiapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons