https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18094
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
sandraliadeoliveiraneves.pdf | 1.6 MB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Tese |
Title: | Pedagogia e psicologia dos testes mentais na primeira metade do século XX |
Author: | Neves, Sandra Lia de Oliveira |
First Advisor: | Souza, Maria Zélia Maia de |
Referee Member: | Lopes, Jader Janer Moreira |
Referee Member: | Batista, Rodolfo Luís Leite |
Referee Member: | Borges, Angélica |
Referee Member: | Monção, Vinicius de Moraes |
Resumo: | Este estudo teve por objetivo analisar as tecnologias de subjetivação e os saberes psicológicos, intimamente relacionados ao campo pedagógico, que circularam nos âmbitos internacional e nacional durante a Primeira República brasileira. Lançar um olhar para um outro presente, considerando que a história é descontínua e que cada época e fato tem sua própria história, além de que regimes de verdade são produzidos de acordo com os interesses da sociedade do período em questão (Foucault, 1969), foi relevante por dois motivos complementares entre si: i) para a percepção das mudanças nas práticas seletivas dos estudantes, tanto das escolas públicas regulares quanto daquelas de natureza asilar/escolar; ii) para questionar as noções de educação, formação e aluno. A revisão de literatura criteriosa do campo da História da Educação recente, a noção de regimes de verdade (Foucault, 1971), e as fontes documentais, compostas por um conjunto de artigos publicados em revista pedagógicas, assim como os estudos de Prudhommeau (1969) e Alves (1928), além das pesquisas no Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (CPDOC), na Hemeroteca Digital e nos Arquivos do Instituto Estadual de Educação de Juiz de Fora, permitiram a elaboração da escrita deste trabalho em forma de fios tecidos. A ideia de acomodar alunos em classes homogêneas visava facilitar o progresso da educação escolar em seus variados graus. Nesse sentido, o exame de capacidade intelectual da criança (testes) foi o principal meio para atingir o objetivo desejado pelo grupo de educadores que o defendeu. Aplicados à educação escolar, tais modelos de experimentos facilitaram a definição não apenas do lugar da criança na infância e a diferença entre crianças e adultos, mas também as diferenças entre outras fases da vida, como a adolescência. Além disso, definiram, por meio da presença de Psicologia e da Pedologia nos currículos das Escolas Normais, mudanças na formação docente. |
Abstract: | This study aimed to analyze the technologies of subjectivation and psychological knowledge, closely related to the field of pedagogy, that circulated in both international and national contexts during the First Brazilian Republic. Looking at a different present, considering that history is discontinuous and that each era and event has its own history, in addition to the fact that regimes of truth are produced according to the interests of the society of the period in question (Foucault, 1969), was relevant for two complementary reasons: i) to perceive the changes in the selective practices of students, both in regular public schools and those of an asylum/school nature; ii) to question the notions of education, formation, and the student. The thorough literature review in the field of recent History of Education, the notion of regimes of truth (Foucault, 1971), and the documentary sources, composed of a set of articles published in pedagogical journals, as well as studies by Prudhommeau (1969) and Alves (1928), in addition to research at the Center for Research and Documentation on Contemporary History of Brazil (CPDOC), the Digital Hemeroteca, and the Archives of the State Institute of Education of Juiz de Fora, allowed the writing of this work to be developed in the form of interwoven threads. The idea of placing students into homogeneous classes aimed to facilitate the progress of school education at its various levels. In this sense, the examination of children's intellectual capacity (tests) was the main tool used to achieve the desired objective by the group of educators who supported it. Applied to school education, such experimental models facilitated not only the definition of the child's place in childhood and the difference between children and adults but also the differences between other stages of life, such as adolescence. Additionally, they defined, through the presence of Psychology and Pedology in the curricula of Normal Schools, changes in teacher education. |
Keywords: | Psicologia Pedagogia Educação escolar Escola nova Testes Psychology Pedagogy School education New school Tests |
CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
Institution Initials: | UFJF |
Department: | Faculdade de Educação |
Program: | Programa de Pós-graduação em Educação |
Access Type: | Acesso Aberto Attribution-NonCommercial 3.0 Brazil |
Creative Commons License: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/br/ |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18094 |
Issue Date: | 2-Dec-2024 |
Appears in Collections: | Doutorado em Educação (Teses) |
This item is licensed under a Creative Commons License