Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18273
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
josevitorlimaaraujo.pdfPDF/A620.88 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Zanini, Alexandre-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8405561164951777pt_BR
dc.contributor.referee1Santiago, Flaviane Souza-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0034437648716463pt_BR
dc.creatorAraújo, José Vítor Lima-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6904028661939841pt_BR
dc.date.accessioned2025-03-10T11:39:54Z-
dc.date.available2025-02-27-
dc.date.available2025-03-10T11:39:54Z-
dc.date.issued2025-02-18-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18273-
dc.description.abstractThe text is dedicated to reviewing the theoretical framework of the creative economy, seeking to analyze the prospects of the electronic games sector worldwide, in order to subsequently delve deeper into the analysis of the segment within the national territory. To this end, this bibliographic review is dedicated to identifying the structures of this industry, characteristics of its workforce and consumer public, establishing the prerogatives that measure its efficiency and capacity for evolution. The first section of the text presents the creative economy as a growing segment of industries that co-opt culture and creativity in a productive effort. Then, the second stage focuses on the conceptualization of games, their creative nature and the structure of their productive industry. The third section presents data on the national games industries, their production, organization and operation. Finally, the last chapter presents considerations regarding the research.pt_BR
dc.description.resumoO texto se dedica a revisão do arcabouço teórico da economia criativa buscando analisar quais são as perspectivas do setor de jogos eletrônicos no mundo a fim de posteriormente aprofundar-se na análise do segmento dentro do território nacional. Para tal, essa revisão bibliográfica se dedica a identificar as estruturas dessa indústria, características de sua mão de obra e público consumidor, estabelecendo as prerrogativas que aferem sua eficiência e capacidade de evolução. A primeira seção do texto apresenta a economia criativa como um segmento crescente de indústrias que cooptam cultura e criatividade num esforço produtivo. Em seguida, a segunda etapa se concentra na conceituação dos jogos, sua natureza criativa e estrutura de sua indústria produtiva. A terceira seção apresenta os dados quanto às indústrias nacionais de jogos, sua produção, organização e funcionamento. Por fim, o último capítulo traz considerações quanto à pesquisa.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Economiapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/*
dc.subjectEconomia criativapt_BR
dc.subjectIndústria criativapt_BR
dc.subjectCriatividade e jogospt_BR
dc.subjectCreative economypt_BR
dc.subjectCreative industrypt_BR
dc.subjectCreativity and gamespt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIApt_BR
dc.titleA economia criativa e a indústria de jogos eletrônicos no Brasil: uma alternativa para o crescimento e desenvolvimento socialpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Ciências Econômicas - Campus JF - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons