Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18826
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
karolinesilvasampaio.pdfPDF/A3.95 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcato, Renata Cristina de Oliveira Maia Zago Mazzoni-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/pt_BR
dc.contributor.referee1Oliveira Junior, Luiz Carlos Gonçalves de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6985782589830684pt_BR
dc.contributor.referee2Abreu, Clara Habib de Salles-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5169278435589514pt_BR
dc.creatorSampaio, Karoline Silva-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2025-05-30T13:55:33Z-
dc.date.available2025-05-29-
dc.date.available2025-05-30T13:55:33Z-
dc.date.issued2025-03-20-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18826-
dc.description.abstractThis paper seeks to establish a dialogue between the work of Édouard Manet, specifically “Un bar aux Folies-Bergère” and the representation of the Annunciation - a biblical scene referring to the Angel Gabriel's announcement to the Virgin Mary - in particular in the portraits of the Baroque period, as the greatest examples of an aesthetic-narrative structure in the history of art. This study proposes a focus on the intersection between modernity and tradition that surrounds the elaboration of the gaze and the aesthetic experience. To this end, it incorporates the notion of the pregnant instant as its embroidery point, exploring how the representation of fruitful moments exaggerates the symbolic and structural relationships of the images analysed.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho busca estabelecer um diálogo entre a produção de Édouard Manet, em específico a obra “Un bar aux Folies-Bergère” e a representação da Anunciação – cena bíblica referente ao anúncio de Anjo Gabriel à Virgem Maria – em particular nos retratos vigentes do período barroco, enquanto grandes exemplos de uma estrutura estético-narrativa presente a história da arte. Esse estudo propõe um enfoque na intersecção entre modernidade e tradição que circunda a elaboração do olhar e da experiência estética. Para isso, incorpora como ponto de bordado a noção de instante pregnante, explorando como a representação de momentos fecundos exageram as relações simbólicas e estruturais das imagens analisadas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIAD – Instituto de Artes e Designpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectInstante pregnantept_BR
dc.subjectEspectadorpt_BR
dc.subjectImagempt_BR
dc.subjectBarrocopt_BR
dc.subjectOlharpt_BR
dc.subjectPregnant instantpt_BR
dc.subjectSpectatorpt_BR
dc.subjectImagept_BR
dc.subjectBaroquept_BR
dc.subjectGazept_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESpt_BR
dc.titleO tempo e a imagem à luz do barroco: um estudo do instante pregnante nas obras Un bar aux Folies-Bergère e os retratos das anunciaçõespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Artes, Culturas e Linguagens (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons