https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18920
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
amandamazzonimarcatozago.pdf | PDF/A | 4.69 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Type: | Tese |
Title: | Cartografias do moderno. A trajetória de Carmen Portinho |
Author: | Zago, Amanda Mazzoni Marcato |
First Advisor: | Ramos, Maria Lúcia Bueno |
Referee Member: | Pifano, Raquel Quinet de Andrade |
Referee Member: | Tavares, Paula Maria Guerra |
Referee Member: | Sant'Anna, Sabrina Marques Parracho |
Referee Member: | Garcia, Maria Amélia Bulhões |
Resumo: | Esta tese examina a trajetória de Carmen Portinho e suas redes de sociabilidade, destacando sua contribuição tanto para a construção da metrópole moderna quanto para a consolidação da arte moderna no Brasil, com ênfase na cidade do Rio de Janeiro. A investigação abrange diferentes dimensões de sua atuação: sua participação no movimento feminista da primeira metade do século XX, sua contribuição como engenheira-urbanista e seu papel como gestora cultural na afirmação do cosmopolitismo estético no país. Nesse contexto, sua atuação no Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM-RJ) e sua gestão na Escola Superior de Desenho Industrial (ESDI) são analisadas como marcos fundamentais na institucionalização da arte e do design moderno no Brasil. A pesquisa propõe uma nova abordagem cartográfica do moderno no cenário carioca através de três diagramas, baseada no cruzamento de dados primários com a bibliografia especializada, articulando as múltiplas frentes de atuação de Portinho às transformações urbanas e culturais da cidade. Ao evidenciar sua relevância em diferentes campos, esta tese busca ampliar e redefinir seu papel na história da arte moderna brasileira, consolidando-a como uma figura importante no processo de institucionalização do moderno e da arte moderna no país. |
Abstract: | This research examines the trajectory of Carmen Portinho and her networks of sociability, highlighting her contribution to both the construction of the modern metropolis and the consolidation of modern art in Brazil, with a focus on the city of Rio de Janeiro. The investigation covers different dimensions of her work: her participation in the feminist movement of the early 20th century, her contribution as an engineer and urban planner, and her role as a cultural manager in affirming aesthetic cosmopolitanism in the country. In this context, her work at the Museum of Modern Art of Rio de Janeiro (MAM-RJ) and her management at the Escola Superior de Desenho Industrial (ESDI) are analyzed as key milestones in the institutionalization of modern art and design in Brazil. The research proposes a new cartographic approach to modernity in the carioca context through three diagrams, based on the intersection of primary data with specialized bibliography, linking Portinho's multiple areas of activity to the urban and cultural transformations of the city. By highlighting her significance in various fields, this research aims to broaden and redefine her role in the history of Brazilian modern art, consolidating her as an important figure in the process of institutionalizing modern art in the country. |
Keywords: | Carmen Portinho Institucionalização da arte Feminismo MAM Rio ESDI Institutionalization of art Feminism |
CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
Institution Initials: | UFJF |
Department: | IAD – Instituto de Artes e Design |
Program: | Programa de Pós-graduação em Artes |
Access Type: | Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil |
Creative Commons License: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18920 |
Issue Date: | 30-May-2025 |
Appears in Collections: | Doutorado em Artes, Culturas e Linguagens (Teses) |
This item is licensed under a Creative Commons License