https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19103
File | Description | Size | Format | |
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gisellerafaelaclara.pdf | PDF/A | 11.21 MB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Dissertação |
Title: | No ritmo das “Breaking News”: a representação dos jornalistas nos videoclipes |
Author: | Clara, Giselle Rafaela |
First Advisor: | Mata, Jhonatan Alves Pereira |
Referee Member: | Coutinho, Iluska Maria da Silva |
Referee Member: | Falabella, Márcia Crisna Vieira |
Referee Member: | Umbelino, Tâmara Lis Reis |
Resumo: | Este estudo investiga como os jornalistas são representados nos videoclipes em meio ao contexto de deslegitimação da profissão, que foi agravada durante a pandemia da Covid-19 no Brasil. A partir da vivência da autora na imprensa televisiva, surgiu o questionamento sobre como o profissional é representado fora do telejornalismo, em conteúdos consumidos principalmente pelos jovens. O produto audiovisual “videoclipe” foi escolhido por seu potencial estético e narrativo, bem como por sua conexão direta com a juventude. A pesquisa mostrou como a música evoluiu de uma experiência auditiva para uma experiência audiovisual interativa, marcada pela participação do público. As redes sociais contribuem para a viralização e ressignificação das mensagens contidas nos videoclipes, que, por sua vez, podem reforçar ou criticar a imagem do jornalista. A pergunta que fica como norte da pesquisa é: como definiríamos o jornalismo se tivéssemos somente o videoclipe como base para se referir a este ofício? A representação do jornalismo no entretenimento pode contribuir para a valorização da profissão ou deturpar essa visão, dependendo da forma como é apresentada ao público. |
Abstract: | This study investigates how journalists are represented in music videoclips, in the context of delegitimization of the journalism profession, which was aggravated during the Covid-19 pandemic in Brazil. Based on the author's experience in the television press, the question arose about how the professional is represented outside of telejournalism, in content consumed mainly by young people. The “music video” audiovisual product was chosen due to its esthetic and narrative potential, as well as to its direct connection to the youth. The research showed how music has evolved from a listening experience to an interactive audiovisual experience, marked by the participation of the public. Social networks contribute to the viralization and resignification of the messages contained in music videos, which can reinforce or criticize the journalist's image. The question that remains as the north of research is: how would we define journalism if we only had music videos as a basis for referring to this profession? The representation of journalism in entertainment can contribute to value the profession or distort this image, depending on how it is presented to the public. |
Keywords: | Mídia Imprensa Jornalismo Videoclipe Audiovisual Media Press Journalism Music video Audiovisual |
CNPq: | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
Institution Initials: | UFJF |
Department: | Faculdade de Comunicação Social |
Program: | Programa de Pós-graduação em Comunicação |
Access Type: | Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil |
Creative Commons License: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19103 |
Issue Date: | 23-Jun-2025 |
Appears in Collections: | Mestrado em Comunicação (Dissertações) |
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