Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19206
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
manuelagarciamouradossantos.pdf9.07 MBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lopes, Jade Janer Moreira-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4297078672618566pt_BR
dc.contributor.referee1Santiago, Mylene Cristina-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0803555578064293pt_BR
dc.creatorSantos, Manuela Garcia Moura dos-
dc.creator.Lattes-pt_BR
dc.date.accessioned2025-08-18T15:34:43Z-
dc.date.available2025-08-14-
dc.date.available2025-08-18T15:34:43Z-
dc.date.issued2025-08-14-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19206-
dc.description.abstractThis paper presents an atlas of the author’s spatial experiences with children diagnosed with Autism Spectrum Disorder (ASD), based on practical experiences throughout the academic journey. The work is structured as a sensitive and reflective narrative, describing interactions, observations, and lessons learned in different educational contexts. From these experiences, visual records were used to identify and illustrate physical spaces that promote the development and wellbeing of children with ASD. The atlas seeks to contribute to the creation of more inclusive, accessible, and sensory-friendly environments, taking into account the specific needs and characteristics of this population.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho apresenta um atlas das vivências espaciais da autora com crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA), construído a partir de experiências práticas ao longo do percurso acadêmico. A proposta se desenvolve como um relato sensível e reflexivo, em que se descrevem interações, observações e aprendizados adquiridos em diferentes contextos educativos. A partir dessas experiências, foram identificadas e representadas, por meio de registros visuais, sugestões de espaços físicos que favorecem o desenvolvimento e o bem-estar de crianças com TEA. O atlas busca contribuir com a construção de ambientes mais inclusivos, acessíveis e sensoriais, considerando as especificidades e necessidades dessa população.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectTranstorno do espectro autistapt_BR
dc.subjectVivência acadêmicapt_BR
dc.subjectEspaço inclusivopt_BR
dc.subjectDesenvolvimento infantilpt_BR
dc.subjectAcessibilidadept_BR
dc.subjectAutism spectrum disorderpt_BR
dc.subjectAcademic experiencept_BR
dc.subjectInclusive spacept_BR
dc.subjectChild developmentpt_BR
dc.subjectAccessibilitypt_BR
dc.subject.cnpqEducaçãopt_BR
dc.titleAtlas das minhas vivências espaciais com TEApt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia presencial - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons