Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19206
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
manuelagarciamouradossantos.pdf9.07 MBAdobe PDFView/Open
Type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: Atlas das minhas vivências espaciais com TEA
Author: Santos, Manuela Garcia Moura dos
First Advisor: Lopes, Jade Janer Moreira
Referee Member: Santiago, Mylene Cristina
Resumo: Este trabalho apresenta um atlas das vivências espaciais da autora com crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA), construído a partir de experiências práticas ao longo do percurso acadêmico. A proposta se desenvolve como um relato sensível e reflexivo, em que se descrevem interações, observações e aprendizados adquiridos em diferentes contextos educativos. A partir dessas experiências, foram identificadas e representadas, por meio de registros visuais, sugestões de espaços físicos que favorecem o desenvolvimento e o bem-estar de crianças com TEA. O atlas busca contribuir com a construção de ambientes mais inclusivos, acessíveis e sensoriais, considerando as especificidades e necessidades dessa população.
Abstract: This paper presents an atlas of the author’s spatial experiences with children diagnosed with Autism Spectrum Disorder (ASD), based on practical experiences throughout the academic journey. The work is structured as a sensitive and reflective narrative, describing interactions, observations, and lessons learned in different educational contexts. From these experiences, visual records were used to identify and illustrate physical spaces that promote the development and wellbeing of children with ASD. The atlas seeks to contribute to the creation of more inclusive, accessible, and sensory-friendly environments, taking into account the specific needs and characteristics of this population.
Keywords: Transtorno do espectro autista
Vivência acadêmica
Espaço inclusivo
Desenvolvimento infantil
Acessibilidade
Autism spectrum disorder
Academic experience
Inclusive space
Child development
Accessibility
CNPq: Educação
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Access Type: Acesso Aberto
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19206
Issue Date: 14-Aug-2025
Appears in Collections:Pedagogia presencial - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons