Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19630
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mariaeduardadossantosalves.pdf403.94 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Borges Júnior, Eli-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4808077090461020pt_BR
dc.contributor.referee1Falabella, Márcia Cristina Vieira-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1221202388819399pt_BR
dc.contributor.referee2de Salvo, Fernanda Ribeiro-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5803224869064285pt_BR
dc.creatorAlves, Maria Eduarda dos Santos-
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2025-10-20T12:21:35Z-
dc.date.available2025-10-20T12:21:35Z-
dc.date.issued2025-08-13-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19630-
dc.description.abstractThis study investigates performativity as an aesthetic and political practice of resistance, focusing on the film Cabaret (1972), directed by Bob Fosse. The research is grounded in concepts by Judith Butler (2018), James C. Scott (2013), Georges Didi-Huberman (2022), and Norval Baitello Jr. (1993), articulating politics and aesthetics to understand how the body, gesture, and artistic language operate as forms of symbolic contestation in contexts of domination. Based on the analysis of specific scenes from the film, this study seeks to highlight how spectacle can perform social, political, and identity-based tensions, revealing art as a space for confrontation, displacement, and symbolic reinvention.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho investiga a performatividade como prática estética e política de resistência, tendo como objeto de análise o filme Cabaret (1972), dirigido por Bob Fosse. A pesquisa fundamenta-se em conceitos de Judith Butler (2018), James C. Scott (2013), Georges Didi-Huberman (2022) e Norval Baitello Jr. (1993), articulando política e estética para compreender como o corpo, o gesto e a linguagem artística operam como formas de contestação simbólica em contextos de dominação. A partir da análise de cenas específicas do referido filme, este estudo procura evidenciar como o espetáculo pode perfomar tensões sociais, políticas e identitárias, revelando a arte como espaço de enfrentamento, deslocamento e reinvenção simbólica.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/*
dc.subjectPerformatividadept_BR
dc.subjectDiscursos ocultospt_BR
dc.subjectDadaísmopt_BR
dc.subjectCabaretpt_BR
dc.subjectResistênciapt_BR
dc.subjectPerformativitypt_BR
dc.subjectHidden transcriptspt_BR
dc.subjectDadaismpt_BR
dc.subjectResistancept_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOpt_BR
dc.titleImagem e performatividade política: apontamentos sobre a estética da resistência dadá berlinensept_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Rádio, TV e Internet (RTVI) - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons