Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2439
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vanessaceliadesouzarabelo.pdf1.72 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silva, Nara Liana Pereira-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4720560D5pt_BR
dc.contributor.referee1Barbosa, Altemir José Gonçalves-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792956Y8pt_BR
dc.contributor.referee2Sigolo, Silvia Regina Ricco Lucato-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796876T3pt_BR
dc.creatorRabelo, Vanessa Célia de Souza-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4229537H6pt_BR
dc.date.accessioned2016-09-09T10:51:19Z-
dc.date.available2016-09-08-
dc.date.available2016-09-09T10:51:19Z-
dc.date.issued2013-11-19-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2439-
dc.description.abstractTo investigate the involvement between family with son with Down Syndrome (DS) and inclusive school, four families were visited and the parents replied: demographic questionnaire, interviews, inventory and checklist. Four teachers were also interviewed and replied the checklist. The families results showed that there is share in the care of their child with Down syndrome, the parents had few parenting skills, but favorable attitudes to inclusive education. The teachers reported that inclusion is an important process, but do not perceive themselves as active agents in this process. In general, the family-school involvement, according to the mothers, occurs predominantly in parents- students dimension, according to the categories of guidance, participation and evaluation, both in academic and non- academic areas. According to the teachers, this involvement occurs in several dimensions including parents, students, teachers, school administration, especially in mentoring, both in academic and non- academic areas. The results corroborate literature, reaffirming the importance of involvement of everybody to obtain satisfactory results with the student with DS.pt_BR
dc.description.resumoPara investigar o envolvimento entre família com filho com Síndrome de Down (SD) e escola inclusiva, quatro famílias foram visitadas e os genitores responderam: questionário sócio demográfico, entrevistas, inventário e checklist. Quatro professoras também foram entrevistadas e responderam ao checklist. Os resultados das famílias mostraram que há compartilhamento nos cuidados com o filho com SD, os genitores apresentaram poucas habilidades educativas parentais, mas atitudes favoráveis à educação inclusiva. As professoras relataram que a inclusão é um processo importante, mas não se percebem como agentes ativas deste processo. Em geral, o envolvimento família-escola, segundo as mães, ocorre predominantemente na dimensão pais-alunos, segundo as categorias de orientação, participação e avaliação, tanto nas áreas acadêmica e não acadêmica. Segundo as professoras, esse envolvimento ocorre em diversas dimensões incluindo pais, alunos, professores, direção escolar, principalmente, na atividade de orientação, tanto na área acadêmica como não acadêmica. Os resultados corroboram a literatura, reafirmando a importância do envolvimento de todos para a obtenção de resultados satisfatórios com o aluno com SD.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICH – Instituto de Ciências Humanaspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Psicologiapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInclusão escolarpt_BR
dc.subjectEnvolvimento família-escolapt_BR
dc.subjectSíndrome de Downpt_BR
dc.subjectFamíliapt_BR
dc.subjectScholar inclusionpt_BR
dc.subjectDown Syndromept_BR
dc.subjectInvolvement family-schoolpt_BR
dc.subjectFamilypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.titleInclusão escolar de alunos com síndrome de Down, famílias e professoras: uma análise bioecológicapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Psicologia (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.