Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3250
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hernandojoserochafranco.pdf3.22 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Soares, Carlos Alberto Santana-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728394D2pt_BR
dc.contributor.referee1Reis, Frederico da Silva-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785626T5pt_BR
dc.contributor.referee2Detoni, Adlai Ralph-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708701J8pt_BR
dc.creatorFranco, Hernando José Rocha-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4164304T0pt_BR
dc.date.accessioned2017-02-07T14:07:11Z-
dc.date.available2016-12-19-
dc.date.available2017-02-07T14:07:11Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3250-
dc.description.abstractIn this work, the learning conflicts are investigated that emerge when students of degree in Mathematics are ahead of a first course of Abstract Algebra. Throughout a semester we follow twelve pupils, undergraduates in Mathematics, during the lessons of disciplines Algebra I, whose summary contemplates the ring concepts, ideals, fields and polynomials. The study it was based on the constituent processes of the Advanced Mathematical Thinking, on the theory of the conceptual image and definition and on the levels of sophistication of the mathematical thinking - procedure, process and procept. Other theoretical subsidies had come with the survey of historical aspects of Algebra as Science and as discipline curricular of the Mathematical Education. The direct contact with the group during the lessons, the application of questionnaires and the comment of the evaluations makes possible the collection of the data of the research. Identified the learning difficulties, we search discutiz them it the light of the interactions between the formal definition of the mathematical object and the conceptual images that the pupils had formed of this object. To the end, we present a categorization of the analyzed conflicts on the basis of the understandings of the studied phenomenon.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, investigam-se os conflitos de aprendizagem que emergem quando estudantes de Licenciatura em Matemática estão diante de um primeiro curso de Álgebra Abstrata. Ao longo de um semestre, acompanhamos doze alunos, licenciandos em Matemática, durante as aulas da disciplina Álgebra I, cuja ementa contempla os conceitos de anéis, ideais, corpos e polinômios. O estudo fundamentou-se nos processos constituintes do Pensamento Matemático Avançado, na teoria da imagem e definição conceituais e nos níveis de sofisticação do pensamento matemático – procedimento, processo e proceito. Outros subsídios teóricos vieram com o levantamento de aspectos históricos da Álgebra como Ciência e como disciplina curricular da Educação Matemática. O contato direto com a turma durante as aulas, a aplicação de questionários e a observação das avaliações possibilitaram a coleta dos dados da pesquisa. Identificadas as dificuldades de aprendizagem, buscamos discuti-las à luz das interações entre a definição formal do objeto matemático e as imagens conceituais que os alunos formaram desse objeto. Ao final, apresentamos uma categorização dos conflitos analisados com base nas compreensões do fenômeno estudado.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICE – Instituto de Ciências Exataspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educação Matemáticapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectÁlgebra abstratapt_BR
dc.subjectImagem conceitualpt_BR
dc.subjectDefinição formalpt_BR
dc.subjectConflitos cognitivospt_BR
dc.subjectPensamento matemático avançadopt_BR
dc.subjectAbstract Algebrapt_BR
dc.subjectConcept imagept_BR
dc.subjectFormal definitionpt_BR
dc.subjectCognitive conflictspt_BR
dc.subjectAdvanced mathematical thinkingpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRApt_BR
dc.titleOs diversos conflitos observados em alunos de licenciatura num curso de álgebra: identificação e análisept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.