Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/511
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monicaciscottomagalhaes.pdf4.73 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Berkenbrock, Volney José-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708342D2pt_BR
dc.contributor.referee1Portella, Rodrigo-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4737781T3pt_BR
dc.contributor.referee2Panasiewicz, Roberlei-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4742023Y5pt_BR
dc.creatorMagalhães, Mônica Ciscotto-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723646D2pt_BR
dc.date.accessioned2016-01-27T10:53:15Z-
dc.date.available2016-01-26-
dc.date.available2016-01-27T10:53:15Z-
dc.date.issued2014-02-26-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/511-
dc.description.abstractThis study dialogues with the multi-referential and post-modern cultural scenario, imperative of choices and of the visibility of these. In its repercussion within the religious, a non accommodation of the religious inheritances is ongoing, which promotes a reflexive pursuit of meaning, engendering trajectories of experimentation whose affiliations seem to only make sense if by conviction. This subjective religious mobility is in the in-between-numbers. The purpose of this text is to dialogue with a small group of bloggers: yogins, to hear from them, also, about the shifts in course, now that the internet can be understood as a field in development of the study of the religious, as long as the ambience can be understood as an integrated part into the everyday contemporary experience. The study gives priority to the narratives and the semantics of the field, exploring the imaginary which is dealt there. Moreover, blogs, as mat-blogs, suggest other scenarios for practicing yogin, since the tradition of Yoga is comprised of plastic form in time and, therefore, in permanent recovery from the idiosyncrasies of each practitioner. What is there performed, maybe weaves a kind of religious nomos, a bias of analysis due to Peter Berger (1985), suggesting a textual mat to meditate the pathway and put it in dialogue with the blog reader. This dossal blog can compose a network of affinities that build landmarks of location from Yoga, to dwell there and talk to a pluralistic religious universe that invites experimentation. In this movement, the religious self-identification takes only a trend limit, since it suggests being in an electronic yogin covenant, another bias of analysis, now from Philippe Lejeune (2008), because what makes sense for one has to be confirmed, or endorsed by any means by another one, and for this conversation to happen, there are proper protocols and seals to covenant.pt_BR
dc.description.resumoO estudo dialoga com o cenário cultural pós-moderno multireferencial, imperativo de escolhas e da visibilidade destas. Em suas repercussões no religioso, está em curso uma desacomodação das heranças religiosas, que promove a busca reflexiva de sentido, que urde trajetórias de experimentação, cujos pertencimentos parecem só fazer sentido, se por convicção. Esta mobilidade religiosa subjetiva está no entre - números. O propósito do texto é o de dialogar com um pequeno grupo de blogueiros yogins, para também deles ouvir das recomposições em curso, já que a internet pode ser compreendida como um campo de estudos do religioso em desenvolvimento, desde que a ambiência seja entendida como parte integrada à experiência quotidiana contemporânea. O estudo privilegia as narrativas e as semânticas do campo, explorando os imaginários que ali se inscrevem. Ainda, sugere os blogs enquanto blogs-tapetinhos, outros cenários para a prática yogin, já que a tradição do Yoga é compreendida de forma plástica no tempo e, portanto, em permanente recomposição a partir da idiossincrasia de cada praticante. O que ali se ensaia, talvez teça uma espécie de nomos religioso, um viés de análise a partir de Peter Berger (1985), que sugere um tapetinho textual para meditar a senda e colocá-la em diálogo com o leitor do blog. Este blogdossel pode compor uma rede afinitária que constrói marcos de localização a partir do Yoga, para dali habitar e conversar com um universo religioso plural que convida à experimentação. Neste movimento, a auto-identificação religiosa assume apenas uma tendência limite, já que se sugere estar em pacto eletrônico yogin, outro viés de análise, agora a partir de Philipe Lejeune (2008), pois aquilo que faz sentido para si deve ser confirmado, ou validado de alguma forma pelo outro, e para que esta conversação aconteça, há protocolos próprios e selagens a pactuar.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICH – Instituto de Ciências Humanaspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Ciência da Religiãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAuto-identificação religiosapt_BR
dc.subjectImagináriospt_BR
dc.subjectYogapt_BR
dc.subjectBlogspt_BR
dc.subjectReligious self-identificationpt_BR
dc.subjectImaginarypt_BR
dc.subjectYogapt_BR
dc.subjectBlogspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.titlePelos Blogs-Tapetinhos: imaginários Yogins em tessituras eletrônicas do religiosopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Ciência da Religião (Dissertações)
PROQUALI - Dissertações



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.