Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6148
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vivianhelenabriondacostasilva.pdf3.44 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silva, Amarildo Melchiades da-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791022U0pt_BR
dc.contributor.referee1Santiago, Ana Elisa Esteves-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.contributor.referee2Rodrigues, Chang Kuo-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4739544D6pt_BR
dc.creatorSilva, Vivian Helena Brion da Costa-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8173874P8pt_BR
dc.date.accessioned2018-01-29T11:10:34Z-
dc.date.available2018-01-15-
dc.date.available2018-01-29T11:10:34Z-
dc.date.issued2017-08-31-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6148-
dc.description.abstractThe present research in School Financial Education and Mathematics Education had as objective to develop a set of tasks for the classroom of the High School with the finality of teaching about the risks and the traps presents in the commerce with the purpose of stimulating the consumption of the people, From traps intentionally put to the consumer. In this direction, our research problem was to investigate the production of a set of theoretically referenced tasks on the risks and pitfalls present in the trade, influencing the consumerism of the people in the consumer society. The research was characterized as having a qualitative character, in which we developed a field research. The tasks are theoretically based on the Semantic Fields Model, present in Lins (1999, 2008, 2012), by the conception of consumerism and consumer society proposed by the sociologist Zigmunt Bauman (2007, 2008) and by the proposal of School Financial Education present In Silva and Powell (2013). The set of tasks produced and the experience gained from the research and transformed into information for teaching activities, resulted in an educational product for the use of Basic Education teachers.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa em Educação Financeira Escolar e Educação Matemática teve como objetivo desenvolver um conjunto de tarefas para a sala de aula do Ensino Médio com a finalidade de ensinar sobre os riscos e as armadilhas presentes no comércio com o propósito de estimular o consumo das pessoas, a partir de ciladas intencionalmente colocadas para o consumidor. Nessa direção, nosso problema de pesquisa foi investigar a produção de um conjunto de tarefas, referenciadas teoricamente, sobre os riscos e as armadilhas presentes no comércio, influenciando o consumismo das pessoas na sociedade de consumidores. A pesquisa caracterizou-se como sendo de cunho qualitativo, na qual desenvolvemos uma pesquisa de campo. As tarefas são fundamentadas teoricamente a partir do Modelo dos Campos Semânticos, presentes em Lins (1999, 2008, 2012), pela concepção de consumismo e sociedade de consumidores propostas pelo sociólogo Zigmunt Bauman (2007, 2008) e pela proposta de Educação Financeira Escolar presente em Silva e Powell (2013). O conjunto de tarefas produzido e a experiência adquirida com a pesquisa e transformada em informação para atividades de ensino, resultaram em um produto educacional para uso dos professores da Educação Básica.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICE – Instituto de Ciências Exataspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educação Matemáticapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectEducação financeira escolarpt_BR
dc.subjectArmadilhas no comérciopt_BR
dc.subjectConsumismopt_BR
dc.subjectMathematics educationpt_BR
dc.subjectSchool financial educationpt_BR
dc.subjectTraps in tradept_BR
dc.subjectConsumerismpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRApt_BR
dc.titleEducação financeira escolar: os riscos e as armadilhas presentes no comércio, na sociedade de consumidorespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.