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dc.creatorSantos, José Alcides Figueiredo-
dc.date.accessioned2018-10-05T14:07:18Z-
dc.date.available2018-09-12-
dc.date.available2018-10-05T14:07:18Z-
dc.date.issued2015-09-
dc.citation.volume30pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage749pt_BR
dc.citation.epage772pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-69922015.00030008pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7634-
dc.description.abstractThe article analyzes the influences of spatial, sector, educational and status variables on earnings changes in Brazil between 1992 and 2011. These factors are considered in its specificity and in its relations to social class. The study combines the use of measures of gross differences and adjusted differences by quantile regression. Models are estimated both in terms of absolute effects (in Brazilian Real) and in relative effects (percentages). The paper covers particularly the changes in median earnings, but also looks for changes in the upper and lower levels of the earnings distribution. The relative losses of earnings of the metropolitan areas have shown strongly intrinsic to the spatial dimension. The fall in gross (not adjusted) earnings discrepancies for the race and gender categories have involved very different combinations between direct and indirect effects. Reductions in the spatial, sector and educational inequalities have contributed to the decrease of the heterogeneity within the social classes. All scenarios designed by the use of statistical controls have revealed that diminished the earnings advantage of having more schooling. Earnings shifts were lower just between the social positions that have been less affected by changes in the dispersion or distribution of education and its direct and indirect effects on earnings.pt_BR
dc.description.resumoSão analisadas as influências das variáveis espaciais, setoriais, educacionais e de status social nas mudanças de renda no Brasil entre 1992 e 2011. Estes fatores são considerados tanto de modo específico quanto em suas relações com classe social. O estudo combina o uso de medidas de diferenças observadas e de diferenças ajustadas por regressão quantílica. Nos modelos estimam-se tanto efeitos absolutos (em reais) quanto relativos (percentuais). O trabalho aborda particularmente as alterações na renda mediana das categorias, mas observa também para as mudanças nos níveis superiores e inferiores da distribuição. A perda relativa de renda do Brasil metropolitano mostrou-se fortemente intrínseca à dimensão socioespacial. A queda nas discrepâncias brutas (não ajustadas) de renda, de raça e de gênero envolveram combinações bem diferentes entre efeitos diretos e indiretos. Reduções nas desigualdades espaciais, setoriais e educacionais contribuíram para a diminuição da heterogeneidade dentro das classes sociais. Todos os cenários desenhados pelo jogo de controles estatísticos mostram que diminuiu sensivelmente a vantagem de renda dos que apresentam mais escolaridade. As mudanças de renda foram menores justamente entre as posições sociais que foram menos afetadas por alterações na distribuição ou dispersão da educação e os seus efeitos diretos e indiretos na renda.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofSociedade e Estadopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDesigualdadept_BR
dc.subjectRendapt_BR
dc.subjectClasse socialpt_BR
dc.subjectSegmentação econômicapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectRegressão quantílicapt_BR
dc.subjectInequalitypt_BR
dc.subjectEarningspt_BR
dc.subjectSocial classpt_BR
dc.subjectEconomic segmentationpt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectQuantile regressionpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleMudanças de renda no Brasil: fatores espaciais, setoriais, educacionais e de status socialpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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