Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7948
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gilbertodeoliveirapaulino.pdf1.01 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Melo, Wilson de Souza-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782518J0pt_BR
dc.contributor.referee1Reis, Ivoni de Freitas-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700374Z8pt_BR
dc.contributor.referee2Polito, Antony Marco Mota-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791453Z0pt_BR
dc.creatorPaulino, Gilberto de Oliveira-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4266451Z2pt_BR
dc.date.accessioned2018-11-06T13:35:47Z-
dc.date.available2018-11-01-
dc.date.available2018-11-06T13:35:47Z-
dc.date.issued2018-08-24-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7948-
dc.description.abstractThis work has the goal of proposing a didactic sequence, with historical-philosophical approach, using experiments and historical demonstrations in the introduction of electromagnetism concepts in High School. Through this didactic sequence, the students of high school are presented to the concept of electromagnetic waves, in a historical dynamic that includes discussions about the nature of science. The historical experiment chosen didactically as central is the Oliver Lodge's demonstrative experiment, which designed an effective system for receiving electromagnetic waves whose main innovation was the use of the coesor instead of the Hertz’s antenna. In this dissertation, is assumed a pedagogical perspective that approaches the Historical-Critical Pedagogy (PHC) insofar as it considers the dissemination of live and up-to-date contents and the transmission of knowledge historically accumulated by humanity, central tasks of Education. We verified an affinity between the PHC and the Science Teaching and we concluded that the PHC referential can subsidize the use of History and Philosophy of Science in Science Teaching. Finally, a report and evaluation of the development and effective application of the didactic sequence proposed in the classroom is presented. The Educational Product developed in this master's work consists of the didactic sequence and its description, in the texts and questionnaires used in the classes and in the text to support the teacher.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem a finalidade de propor uma sequência didática, com abordagem histórico-filosófica, utilizando-se de experimentos e demonstrações históricas na introdução de conceitos do eletromagnetismo no Ensino Médio. Através desta sequência didática, apresenta-se aos estudantes do Ensino Médio o conceito de ondas eletromagnéticas, numa dinâmica histórica que inclui discussões a respeito da natureza da ciência. O experimento histórico escolhido didaticamente como central é o experimento demonstrativo de Oliver Lodge, que projetou um sistema efetivo de recepção das ondas eletromagnéticas cuja principal inovação foi o emprego do coesor no lugar da antena de Hertz. Nessa dissertação, assume-se uma perspectiva pedagógica que se aproxima da Pedagogia Histórico-Crítica (PHC) na medida em que considera a difusão dos conteúdos, vivos e atualizados e a transmissão de conhecimentos historicamente acumulados pela humanidade, tarefas centrais da Educação. Constatamos uma afinidade entre a PHC e o ensino de ciências e concluímos que o referencial da PHC pode subsidiar o uso da História e da Filosofia da Ciência no ensino de ciências. Por fim, apresenta-se um relato e avaliação do desenvolvimento e aplicação efetiva da sequência didática proposta em sala de aula. O Produto Educacional desenvolvido neste trabalho de mestrado consiste na sequência didática e sua descrição, dos textos e questionários utilizados nas aulas e do texto de apoio ao professor.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICE – Instituto de Ciências Exataspt_BR
dc.publisher.programMestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (ProFis)pt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de físicapt_BR
dc.subjectHistória e filosofia da ciênciapt_BR
dc.subjectExperimentos históricospt_BR
dc.subjectOliver Lodgept_BR
dc.subjectPedagogia histórico-críticapt_BR
dc.subjectTeaching physicspt_BR
dc.subjectHistory and philosophy of sciencept_BR
dc.subjectHistorical experimentspt_BR
dc.subjectOliver Lodgept_BR
dc.subjectHistorical-critical pedagogypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICApt_BR
dc.titleO experimento demonstrativo de Oliver Lodge: uma proposta de inserção da abordagem histórico-filosófica para o eletromagnetismopt_BR
dc.title.alternativeThe Oliver Lodge demonstration experiment: a proposal of insertion of the historical-philosophical approach for the electromagnetismpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.