Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8082
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
renanschetinodesouza.pdf1.75 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Valle, José Luiz Matheus-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787126D1pt_BR
dc.contributor.referee1Helayël-Neto, Jose Abdalla-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787683J3pt_BR
dc.contributor.referee2Soares, Thales Costa-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792575T8pt_BR
dc.creatorSouza, Renan Schetino de-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8059061T8pt_BR
dc.date.accessioned2018-11-23T13:14:41Z-
dc.date.available2018-11-12-
dc.date.available2018-11-23T13:14:41Z-
dc.date.issued2018-08-23-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8082-
dc.description.abstractThis dissertation presents the development and the report of the application of a didactic sequence for the teaching of Nuclear Physics, centralized in the concept of Nuclear Energy, as a complement to the study of Modern Physics in High School. This didactic sequence is structured in eight regular classes of fifty minutes and has as its main theoretical and psycho-pedagogical foundation the socio-historical-cultural theory of Lev Vygotsky, which considers learning a joint activity, in which collaborative relationships among students can and should have space . In this way, it was proposed in these classes that the students carry out the activities in small groups, guided by a script-sheet, and, of course, by the teacher, who plays an indispensable mediating role in this methodology. In order to motivate the students, different strategies were used, such as the use of texts, figures, videos, graphs, tables and practical activities. For this, besides adopting a more phenomenological approach of the presented concepts, without neglecting the mathematics necessary for their comprehension, it was our objective also to enlarge the critical sense of the students, discussing with them, in seminars form, the risks and benefits of the use of elements related to Nuclear Physics in our society. From the positive results that we obtain, we believe that this work can collaborate with the promotion of the teaching of Modern Physics in High School.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação apresenta o desenvolvimento e o relato da aplicação de uma sequência didática para o ensino de Física Nuclear, centralizada no conceito de Energia Nuclear, como complemento ao estudo de Física Moderna no Ensino Médio. Tal sequência didática está estruturada em oito aulas regulares de cinquenta minutos e tem como principal fundamentação teórica psicopedagógica a teoria sócio-históricocultural de Lev Vygotsky, que considera a aprendizagem uma atividade conjunta, em que relações colaborativas entre os alunos podem e devem ter espaço. Deste modo, foi proposto nessas aulas que os estudantes realizassem as atividades em pequenos grupos, orientados por uma folha-roteiro, e, claro, pelo professor, que desempenha um papel mediador indispensável nessa metodologia. Procurando motivar os estudantes, foi utilizado estratégias distintas, como o uso de textos, figuras, vídeos, gráficos, tabelas e atividades práticas. Para isso, além de adotar uma abordagem mais fenomenológica dos conceitos apresentados, sem deixar de lado a matemática necessária para sua compreensão, foi nosso objetivo também ampliar o senso crítico dos estudantes, discutindo com eles, em forma de seminários, os riscos e benefícios da utilização de elementos ligados à Física Nuclear em nossa sociedade. A partir dos resultados positivos que obtemos, acreditamos que este trabalho possa colaborar com o fomento do ensino de Física Moderna no Ensino Médio.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICE – Instituto de Ciências Exataspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Físicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de físicapt_BR
dc.subjectSequência didáticapt_BR
dc.subjectFísica nuclearpt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectPhysics educationpt_BR
dc.subjectDidactic sequencept_BR
dc.subjectNuclear physicspt_BR
dc.subjectHigh schoolpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICApt_BR
dc.titleUma sequência didática para o ensino de física nuclear no ensino médiopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.