Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/9339
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
karinahernandesneves.pdf2.33 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Tese
Title: Desigualdade de oportunidades no Brasil: fatores associados ao desempenho
Author: Neves, Karina Hernandes
First Advisor: Tavares Júnior, Fernando
Referee Member: Alves, Daniela Alves de
Referee Member: Magrone, Eduardo
Referee Member: Oliveira, Rafaela Reis Azevedo de
Referee Member: Fernandes, Rogério Ribeiro
Resumo: Este trabalho objetivou primordialmente identificar casos de sucesso e fatores que relacionam-se a produção, reprodução e atenuação da desigualdade de oportunidades educacionais. Para tal, investigou escolas que, a despeito de atenderem alunos em situação de fragilidade social, apresentam bom desempenho, buscando conhecer elementos que pudessem colaborar para o alcance do sucesso, tais como coesão social, liderança, peer effect, entre outros. Após o levantamento bibliográfico e seleção preliminar dos casos, passou-se à fase de campo, com pesquisa em três escolas mineiras e duas do estado do Rio de Janeiro. Foram realizadas entrevistas com diversos atores sociais das escolas: diretores, professores, discentes e funcionários. Concluiu-se que alguns fatores podem se efetivamente contributivos dos bons resultados como a apropriação de resultados, a não-segregação, a coesão em torno dos objetivos educacionais e a identidade institucional. O peer effect mostrou-se mais evidente em algumas escolas do que em outras, mesmo estando presente em todas. A análise da liderança não permitiu afirmar categoricamente que ela possa ser decisiva nas realizações educacionais de todas as escolas pesquisadas.
Abstract: This work was designed with the objective of identifying success cases and factors that are related to the production, reproduction and educational inequality of opportunities mitigation. In order to do this, it has investigated schools that, in spite of assisting students in social fragile situations, they present good performance, seeking to know elements which could collaborate in reaching success, such as social cohesion, leadership, “peer effect”, among others. Upon bibliographical survey and preliminary selection of cases, it has proceeded into field phase with research in three schools in Minas Gerais and two in the state of Rio de Janeiro. Interviews with several school social actors were carried out: directors, teachers, students and employees. It can be concluded that some factors can be effectively contributory results as the appropriation of the results, the non-segregation, the cohesion around educational objectives and the institucional identity. The peer effect has been shown more evident in some schools than in others, even being present in all of them. The analysis of leadership could not assert categorically that it is able to be decisive in educational achievements of all surveyed schools.
Keywords: Sucesso escolar
Oportunidades educacionais
Educação brasileira
Educational success
Inequality of opportunities
Brazilian education
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICH – Instituto de Ciências Humanas
Program: Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/9339
Issue Date: 18-May-2018
Appears in Collections:Doutorado em Ciências Sociais (Teses)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.