Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/978
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
deuzianeveigapinheirocorrea.pdf30.48 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silva, Marta Cristina da-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700453Y5pt_BR
dc.contributor.referee1Weiss, Denise Barros-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700144E6pt_BR
dc.contributor.referee2Vereza, Solange Coelho-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781522P3pt_BR
dc.creatorCorrêa, Deuziane Veiga Pinheiro-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4314385T1pt_BR
dc.date.accessioned2016-04-24T02:03:10Z-
dc.date.available2016-03-07-
dc.date.available2016-04-24T02:03:10Z-
dc.date.issued2013-09-13-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/978-
dc.description.abstractThis paper aims at investigating whether there is a consistency between the theoretical perspective of genre in official documents and the approach adopted by the textbook, thus seeking to analyze how is the relationship between linguistic theories of genre, official documents and textbook. Our analytical focus is the teaching of foreign language - English, especially in the final years of the fundamental level. Regarding the methodology, our research is based on the qualitative approach, and the method of analysis is the documentary research. We analyze the following official documents relevant to research: the National Curriculum Parameters (PCN) and the National Textbook Program (PNLD) for Modern Foreign Language in 2011. The other documentary source is the didactic collection Links: English for teens, approved in PNLD 2011. Throughout the study, we drew on some key concepts of the linguistic theories of genre, mainly following the sociodiscursive perspective of Bakhtin and the didactic pedagogical developments of the Geneva Group (Dolz, Schneuwly, especially). We also use the studies on the place of the textbook in teaching a foreign language. The findings highlight inconsistencies between the theory presented in official documents and its didactic transposition in the textbook.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho pretende investigar se há uma coerência entre a perspectiva teórica de gêneros presente nos documentos oficiais e a abordagem adotada pelo manual escolar, buscando assim analisar como se dá a articulação entre teorias linguísticas de gênero, documentos oficiais e livro didático. Nosso foco de análise é o ensino de língua estrangeira - Inglês, especificamente nos anos finais do nível fundamental. Quanto à metodologia, nossa pesquisa está pautada na abordagem qualitativa, e o método de análise é a pesquisa documental. Analisamos os seguintes documentos oficiais relevantes à pesquisa: Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) e Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) de Língua Estrangeira Moderna 2011. A outra fonte documental é a coleção didática Links: English for teens, aprovada no PNLD 2011. Ao longo do estudo, baseamo-nos em alguns conceitos-chave das teorias linguísticas de gênero, seguindo principalmente a perspectiva sociodiscursiva de Bakhtin e os desdobramentos didático-pedagógicos do Grupo de Genebra (Dolz, Schneuwly, especialmente). Recorremos também a estudos sobre o lugar do livro didático no ensino de língua estrangeira. Os resultados obtidos sinalizam incongruências entre a teoria apresentada nos documentos oficiais e sua transposição didática no manual escolar.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Letraspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Letras: Linguísticapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGênero Textualpt_BR
dc.subjectDocumentos Oficiaispt_BR
dc.subjectLivro Didático de Língua Estrangeirapt_BR
dc.subjectText genrept_BR
dc.subjectOfficial documentspt_BR
dc.subjectForeign language texbookpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICApt_BR
dc.titleGêneros textuais em documentos oficiais e no livro didático de língua estrangeirapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Linguística (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.